fredag, september 18, 2009

can I be the girl from the coin laundry?

Tänkte att jag skulle sprätta iväg några rader innan jag traskar ner till tåget som ska ta mej hemöver till familjen, kärleken och eventuellt lite grillning och broccoligratäng. Jag gillar't!

Idag har vi haft lite ditten och datten men b.la så satt vi i BÄR-rummet och åt lunch. Kim gjorde kaffe och sen gick vi på seminarium där vi pratade om orkidéers sätt att vara. Det finns nämligen en del orkidéer som ej producerar nektar utan endast lockar till sej insekter genom sin lukt och sina färger men sedan finns där ingen belöning för pollinatörerna. Vi diskuterade en artikel som gjorts angående detta där man testat om man genom att manipulera en del individer genom att tillsätta ett slags artificiell "nektar" kan utkonkurrera den ursprungliga arten. Det intressanta var att "orginalen" klarade sej bra i konkurrens med de manipulerade individerna, om inte bättre. Kul att se att arter som verkar totalt overkliga ändå existerar. Till och med Darwin ansåg ju att en blomma utan nektar inte skulle överleva i längden. Men än så länge finns de kvar och det är ju en vinst i sej - det funkar att vara annorlunda! ^^

Nu ska jag ta tåget till Sandviken och där ska jag förhoppningsvis landa på samma buss som karln. Han far nämligen hem från skolan ungefär vid den tiden. Jag längtar! <3

Inga kommentarer: